Stav: 17.06.2022
Podmienky prepravy platia pre prepravu cestujúcich v sieti diaľkových autobusov FlixBus. Dopravné prostriedky slúžia na prepravu osôb.
1.1 Podmienky prepravy sa vzťahujú na prepravu cestujúcich v sieti spoločnosti Flix SE (ďalej len „Flix“) v súlade s nariadením EÚ č. 181/2011. Vozidlá sa používajú na prepravu cestujúcich. Pokiaľ službu poskytujú spolupracujúci partneri (ďalej len „partneri“), uplatňujú sa výlučne ich všeobecné obchodné podmienky a osobitné podmienky prepravy. Nájdete ich na webových stránkach partnerov. Upozorňujeme, že môžu byť k dispozícii len v angličtine. Partneri nepreberajú žiadne prepravné povinnosti prostredníctvom značky FlixBus s výnimkou spojení 96 Viedeň – Graz a X96 Viedeň letisko – Graz, ktoré prevádzkuje spoločnosť Dr. Richard Linien & co KG.
2.1 Na prepravu je nárok, pokiaľ bola uzavretá zmluva o preprave.
2.2 Potvrdenie rezervácie (porovnaj číslo 3.1) oprávňuje cestujúceho na prepravu medzi na lístku uvedeným miestom štartu a miestom cieľa. Pristúpiť neskoršie alebo skoršie vystúpiť nie je na základe zákonných ustanovení dovolené.
2.3 Pri rezervácii na palube vozidiel je nárok na prepravu len ak je k dispozícii dostatok voľných miest na sedenie na dobu celej trate.
2.4 Pri zastavení v prípade potreby je len vtedy nárok na prepravu, ak došlo k rezervácii jazdy od alebo do tohoto miesta zastavenia v rámci príslušnej doby rezervácie vopred. Zastavenia v prípade potreby sú v príslušnom cestovnom poriadku ako také označené. Príslušné lehoty rezervácie vopred nájdete v príslušnom cestovnom poriadku.
3.1 Za prepravu sa musia zaplatiť stanovené ceny za prepravu. Za tým účelom vydáva Flix cestovné lístky. Za cestovný lístok sa považuje vytlačené alebo v elektronickej forme preukázateľné (ako súbor pdf) potvrdenie rezervácie v spojitosti s platným úradným preukazom s fotografiou cestujúceho. V prípade rezervácie na palube vozidiel sa za doklad o kúpe a súčasne za potvrdenie rezervácie považuje rukou písané alebo vytlačené potvrdenie. Na osobu a jazdu sa vytvorí jeden lístok. Spoje s prestupom sa považujú za jednu jazdu. Pri rezervácii sa musí uviesť meno a priezvisko cestujúceho a v prípade potreby dátum narodenia. Kontrola, či existuje nárok na prepravu, sa urobí porovnaním mena cestujúceho so zoznamom rezervácií, ktorý sa vodičovi alebo staničnému personálu zobrazí na mobilnom telefóne na základe aktuálneho stavu rezervácií. To sa urobí prednostne oskenovaním lístkov.
3.2 Pred nastúpením cesty musí cestujúci urobiť rezerváciu. Vstup do priestoru vozidla pre cestujúcich je dovolený len s platným potvrdením rezervácie.
3.2.1 Jazdy sa môžu rezervovať cez webové portály a mobilné aplikácie pre smartfón od firmy Flix, v predajných agentúrach, na palube vozidiel (za normálne tarify) a na niektorých autobusových staniciach s vlastným servisným personálom. Rezervácia na palube vozidiel je možná len ak je k dispozícii dostatok voľných miest na sedenie pre celú trať. Preto sa doporučuje predpredaj (Internet, aplikácie alebo agentúry).
3.2.2 Potvrdenie rezervácie (údaje objednávky) sa uloží, dá sa vyvolať na webových portáloch a naviac je množné v prípade potreby odoslať ho cestujúcemu e-mailom.
3.2.3 Každému cestujúcemu s platným cestovným lístkom prislúcha jedno miesto na sedenie. Cestujúci s deťmi a osoby s obmedzenou pohyblivosťou sú pri výbere miesta na sedenie uprednostňované.
3.3 Predaj cestovných lístkov na internete:
3.3.1 Zobrazenie produktov v online-shope - na internete a v aplikácii pre smartfón - nepredstavuje žiadnu právne záväznú ponuku, ale nezávislý online-katalóg s výzvou na podanie ponúk prostredníctvom možného cestujúceho. Kliknutím na tlačidlo „Buchen (rezervovať)“ / „Zur Zahlung (k platbe)“ sa záväzne objednajú tovary, obsiahnuté v nákupnom košíku. Na osobu a jazdu sa vytvorí jeden lístok. Spoje s prestupom sa považujú za jednu jazdu. Potvrdenie prijatia objednávky prebehne bezprostredne po odoslaní prostredníctvom automatizovaného potvrdenie e-mailom. Zmluva o preprave sa vytvorí až keď Flix prijala objednávku prostredníctvom potvrdenia prijatia objednávky. Toto potvrdenie prijatia objednávky sa môže urobiť spolu s automatizovaným potvrdením e-mailom alebo následne oddelene.
3.3.2 Pri dnešnom stave techniky nie je zaručené, že komunikácia údajov cez internet bude bezchybná a/alebo kedykoľvek k dispozícii. Nie je možné vyvinúť a prevádzkovať počítačové programy (softvér) a zariadenia na spracovanie údajov (hardvér) celkom bezchybne a vylúčiť všetky nepremyslenosti v spojitosti s médiom internet. Preto Flix nepreberá žiadnu záruku za neustálu a neprerušovanú disponibilitu svojich webových stránok a technických systémov a ani nemôže tieto zaručiť. Najmä nemôže kvôli technickým zvláštnostiam internetu zaručiť, že možnosť rezervácie na internete bude kedykoľvek k dispozícii. Neexistuje žiadny nárok na získanie úspornej alebo akciovej ceny, ak kvôli technickým problémom bude systém opäť k dispozícii až neskoršie (napr. po uplynutí lehoty pre predpredaj).
3.3.3 Poukazujeme na to, že vo vzťahu k spôsobom predaja na diaľku, napr. cez internet uzavreté zmluvy o preprave, pri ktorých sa podnikateľ pri uzavretí zmluvy zaväzuje vykonať službu k určitému časovému okamihu alebo v rámci presne uvedeného časového obdobia - inak ako trebárs v online-zásielkovom obchode - sa zákonné predpisy o práve na odvolanie pri zmluvách predaja na diaľku nebudú uplatňovať. Naše podmienky pre stornovania ale týmto zostávajú nedotknuté.
3.4 Kancelárie predaja obsluhované personálom:
Predajné agentúry, predajne lístkov a oddelenie služieb zákazníkom spoločnosti FlixCompanies môžu účtovať poplatok za služby na vykonanie rezervácie alebo zrušenie. Poplatok za služby obchodu závisí od miesta predaja.
3.5 Platby za prepravu:
3.5.1 Neexistuje nárok, aby bolo možné všetky cenové stupne alebo cenové kontingenty rezervovať na všetkých rezervačných miestach. Najmä úsporné a akciové ceny sa dajú čiastočne rezervovať len na internete.
3.5.2 Cena cestovného sa vzťahuje iba na prepravu osôb, iné služby a služby, ako sú rezervácia sedadiel a preprava bicyklov, dodatočná alebo špeciálna batožina, podliehajú osobitnému poplatku.
3.5.3 Pre zľavnené tarify existujú určité predpoklady pre rezerváciu. Smerodajným ohľadne toho sú podmienky, ktoré boli v súvislosti s tým uverejnené.
Cestujúci je povinný, v rámci námatkových kontrol cestovných lístkov na vyzvanie zo strany pracovníka spoločnosti Flix, za účelom kontroly platnosti lístka predložiť tak cestovný lístok ako aj platný preukaz s fotografiou.
5.1 Cestujúci je povinný zaplatiť zvýšenú cenu za prepravu, keď bude zistený na palube niektorého prepravcu a ani v predpredaji ani pri nastúpení do vozidla si príslušnú jazdu nerezervoval.
5.2 Cestujúci, ktorý bude pri kontrole zistený bez platnej rezervácie, je povinný uviesť svoje správne osobné údaje a na požiadanie sa legitimovať.
5.3 Zvýšená cena za prepravu je dvojnásobkom normálnej ceny za cestujúcim vykonanú cestu, ale minimálne 60 EUR, s pripočítaním ceny cestovného za trať, ktorú má cestujúci ešte až do cieľa cesty prejsť. Ak cestujúci nemôže prejdenú cestu preukázať, zoberie sa pre výpočet zvýšeného cestovného za základ východiskový bod spoja.
5.4 Zvýšená cena za prepravu sa musí zaplatiť ihneď, najneskôr ale do 2 týždňov po obdržaní platobnej výzvy v písomnej forme. Po uplynutí lehoty sa pre každú písomnú platobnú výzvu uplatní poplatok za spracovanie vo výške 5 EUR, pokiaľ cestujúci nemôže preukázať, že náklady na spracovanie neboli žiadne alebo že boli v menšej výške. Spoločnosti Flix si vyhradzujú opatrenia na ďalšie ďalšie civilné alebo trestnoprávne konanie.
6.1 Zmeny schválených a zverejnených časov jazdy, termínov, tratí a cestovného z dôležitého dôvodu, najmä kvôli realizácii rozhodnutí schvaľovacích orgánov, zostávajú vyhradené.
6.2 Pokiaľ sú v cestovnom poriadku zverejnené spoje označené s upozornením „s výhradou úradného povolenia“, nie je ešte pre príslušný uvedený spoj (prípojný spoj, zástavka, deň jazdy, tarifa alebo pod.) pri zverejnení cestovného poriadku schvaľovacie konanie ako predpoklad pre začatie prevádzkovania zobrazeného spoja uzavreté.
6.3 Zmeny cestovného poriadku, ktoré budú účinné po uzavretí zmluvy a za ktoré nenesie prepravca zodpovednosť (napr. dlhšie vplyvy prírodných nešťastí alebo trvalé staveniská), neoprávňujú cestujúceho k uplatneniu si nárokov na náhradu, pokiaľ sa od pôvodne dohodnutých časov odchodu, resp. príchodu odlišujú len nepodstatne, t. j. max. do 2 hodín. Podstatná zmena cestovného poriadku oprávňuje cestujúceho na bezplatné odstúpenie od zmluvy o preprave. Za tým účelom sa cestujúci obráti buď na telefonický zákaznícky servis
alebo e-mailom na sluzby@flixbus.sk. Cestujúci nesmel cestu nastúpiť. Aj ostatné práva cestujúceho zostávajú nedotknuté.
7.1 Cestujúcim sa doporučuje, aby sa na miesto odchodu dostavili 15 minút pred nastúpením cesty.
7.2 Ak by cestujúci nebol v čase plánovaného odchodu na mieste odchodu rezervovanej cesty prítomný, odpadá nárok na prepravu a rezervovaná cesta sa môže zadať iným spôsobom.
7.3 Ak by bol cestujúci cez SMS, e-mailom alebo nejakým iným písomným spôsobom informovaný o oneskorení cesty, tak nárok cestujúceho na prepravu odpadá pri jeho neprítomnosti až od oneskoreného času odchodu, uvedeného v SMS alebo v e-maile.
7.4 Kontrola, či existuje nárok na prepravu, sa urobí porovnaním mena cestujúceho so zoznamom rezervácií, ktorý sa vodičovi alebo staničnému personálu zobrazí na mobilnom telefóne na základe aktuálneho stavu rezervácií. To sa urobí prednostne oskenovaním lístkov. Vo výnimočných prípadoch sa musí cestujúci na požiadanie preukázať jazdnému a servisnému personálu s vytlačeným alebo v elektronickej forme (ako súbor pdf) preukázateľným potvrdením rezervácie ako aj platným úradným preukazom s fotografiou (osobný preukaz, cestovný pas a v prípade potreby vízum).
7.5 Opatrenia zvyšujúce ochranu prod možnými rizikami Koronavírusu (COVID-19): Cestujúci sú počas nástupu na palubu a po dobu cesty povinní mať zakryté ústa a nos (napr. rúškom). Cestujúci, ktorí toto pravidlo nedodržujú, môžu byť z cesty vylúčení. V takomto prípade nevzniká právo na alternatívnu prepravu.
Nižšie nájdete zoznam krajín, ktoré ešte majú povinnosť nosiť rúška na tvár pri cestovaní. Všetky ostatné krajiny už nevyžadujú používanie rúšok na tvár vo verejnej doprave.
Krajiny s povinnými rúškami |
---|
Slovensko, Španielsko, Taliansko, Portugalsko, Kanada, Nemecko (pozrite si predpisy pre jednotlivé štáty) |
Hoci sa cestovné obmedzenia rušia na celom svete, niektoré krajiny majú stále obmedzenia súvisiace s pandémiou COVID-19. Pozrite si našu časť "Aktuálne informácie o sieti a trasách", kde nájdete ďalšie informácie.
7.6 Ak sa pre domácu alebo cezhraničnú dopravu zo zákona alebo zo strany orgánov vyžaduje splnenie ďalších zdravotných požiadaviek, napr. dôkaz o očkovaní proti COVID alebo iná úradne povolené osvedčenie, cestujúci sa zaväzuje dodržiavať tieto požiadavky. Cestujúci, ktorí neposkytnú dostatočný doklad o tom, že spĺňajú príslušné aktuálne požiadavky, môžu byť z cesty vylúčení. V tomto prípade neexistuje nárok na náhradu dopravy.
8.1 Spravidla sú zverejnené linkové spoje priebežnými spojmi. V jednotlivých prípadoch môže byť potrebný prestup.
8.2 Ak by bol určený prestup, spoločnosti Flix zaručujú ďalšiu prepravu až do rezervovaného cieľového miesta. Ak by vo výnimočných prípadoch autobus prípojného spoja nemohol počkať na autobus, ktorým cestujúci príde, ponúknu spoločnosti Flix náhradnú prepravu. Táto sa môže v jednotlivých prípadoch vykonať aj s autobusmi iných podnikov, osobnými autami alebo železnicou. Nárok na určitý dopravný prostriedok neexistuje. Pri veľkej vzdialenosti do cieľového miesta alebo nedostatku alternatívnych spojov, ktoré umožňujú ďalšiu jazdu až v ďalší deň, ponúkne sa cestujúcim bezplatný nocľah v niektorom hoteli strednej triedy.
8.3 V hornom odstavci popísané pravidlo platí len pre tie prípady, keď si cestujúci u Flix rezervoval priebežný (neprerušovaný) spoj. Ak si cestujúci rezervuje jednotlivé trate a sám si ich zostaví do prestupového spoja, sám znáša riziko, že zmešká niektorý prípoj. Nárok na náhradnú prepravu alebo nocľah v hoteli v takýchto prípadoch nie je. Flix alebo spoločnosti Flix sa však všemožne vynasnažia, aby dotknutých cestujúcich informovali o alternatívnych prípojoch.
8.4 Nie je možné zabezpečiť prestup na prepravné služby, ktoré nevykonávajú spoločnosti Flix.
9.1 Musia sa dodržiavať pokyny jazdného a sprievodného personálu.
9.2 Jazdný a odbavovací personál je oprávnený vylúčiť z prepravy osoby, ktoré sú zjavne pod vplyvom alkoholu alebo iných drog. Rovnaké platí aj pre cestujúcich, ktorí z iných dôvodov ohrozujú bezpečnosť iných cestujúcich alebo značne negatívne ovplyvňujú pohodu spolucestujúcich. V takýchto prípadoch nie je nárok na náhradnú prepravu.
9.3 V autobuse nie je dovolené fajčiť, ani elektrické cigarety.
9.4 Cestujúci ručí za škody, ktoré spôsobil na autobuse vlastnou vinou.
9.5 Cestujúci, ktorí zámerne alebo z nedbalosti znečistili autobus, musia zaplatiť spoločnosti Flix poplatok za vyčistenie vo výške minimálne 100 EUR, pričom sa umožní cestujúcemu preukázať, či ku škode vôbec nedošlo alebo táto bola podstatne nižšia než uvedené paušály.
9.6 Prepravcovia môžu zmluvu o preprave okamžite vypovedať, keď sa cestujúci napriek (ústnemu) upozorneniu správa tak rušivo, že prepravcovi a/alebo ostatným cestujúcim už nie je viac únosné pokračovať v jazde. To platí aj keď cestujúci nedodržiava vecne zdôvodnené pokyny (napr. bezpečnostné pokyny). Prepravcom v takom prípade naďalej prináleží cena cestovného lístka. Výnimkou je chorobou podmienený výpadok niektorého cestujúceho s nákazlivou chorobou podľa § 3 ods. 1 č. 2 VO-ABB (Všeob. prepr. podm.). V takom prípade prináleží cestujúcemu plná náhrada cestovného.
9.7 Každý cestujúci je v rámci zákonných ustanovení povinný, používať bezpečnostné pásy, pokiaľ je autobus s nimi vybavený.
9.8 Pri prestávkach/ zastaveniach alebo policajných kontrolách musia cestujúci na vyzvanie od jazdného a odbavovacieho personálu autobus opustiť. Cestujúci je povinný, pri prestávkach dodržať dobu trvania prestávky, ktorú oznámi jazdný a odbavovací personál. Jazdný personál je oprávnený pokračovať v jazde, pokiaľ sa cestujúci po uplynutí doby prestávky nevrátil do autobusu a po uplynutí oznámenej doby prestávky nie je zodpovedný za neprítomnosť cestujúceho.
10.1 Pri cezhraničnej preprave je cestujúci sám zodpovedný za dodržiavanie všetkých zákonov a predpisov ohľadne na prekročenie hraníc potrebných dokladov a preukazov ako aj víz, devíz, colných a zdravotných predpisov. FlixBus neručí za nevýhodné následky z dôvodu nedodržania týchto zákonov a predpisov zo strany cestujúceho, ani keď sa tieto predpisy po rezervácii zmenia.
10.2 Každý cestujúci je pri cezhraničnej preprave zodpovedný za to, že má so sebou všetky potrebné cestovné doklady a že bude dodržiavať zákony každej krajiny, z ktorej, do ktorej alebo cez ktorú by chcel byť prepravený. (všeobecný predpis: občiansky preukaz pre občanov Európskej Únie, Nórska a Islandu, cestovný pas pre občanov všetkých štátov).
Doporučuje sa, skontrolovať si požiadavky na vstup a cestu do cieľovej krajiny/ tranzitných krajín kontaktovaním sa s príslušnými vyslanectvami alebo konzulátmi a navštíviť webovú stránku europa.eu: http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/entry-exit/index_en.htm
FlixBus neručí za následky, ktoré vzniknú tým, že cestujúci nemá pri sebe potrebné doklady a preukazy.
10.3 Pred každým odjazdom musia cestujúci, ktorí cestujú z alebo do medzinárodnej destinácie, pred každou cestou na žiadosť šoféra a obslužného personálu na účely identifikácie predložiť oficiálny doklad platný pre cezhraničnú dopravu, ktorý obsahuje minimálne krstné meno, priezvisko a fotografiu (preukaz totožnosti, pas, v prípade potreby s vízami). Medzi tieto doklady nepatria: vodičské preukazy, knižničné preukazy, študentské preukazy, kartičky zdravotného poistenia alebo podobné doklady, ktoré pre úrady/orgány neslúžia ako samostatný doklad totožnosti. Šofér a obslužný personál môže skontrolovať, či sa informácie na lístku zhodujú s formou totožnosti (preukaz totožnosti/pas), ktorú predložil cestujúci.
10.4 FlixBus si vyhradzuje právo odmietnuť cestujúcemu prepravu,
10.5 V prípade z 10.4 nie je FlixBus povinný, celkom alebo čiastočne nahradiť cestovný lístok alebo poskytnúť inú formu odškodnenia.
10.6 Pre urýchlenie colného odbavenia nesmie byť batožina uzamknutá.
10.7 Cestujúci je povinný, viesť so sebou len podľa druhu a množstva clu nepodliehajúce tovary.
11.1 Malé deti medzi 0 a 3 rokmi sa smú prepravovať len na sedadlách pre malé deti. Tieto musia byť počas jazdy upevnené s pásmi sedadiel, ktoré sú v autobuse namontované. Sedadlá malých detí musia byť upevnené s dvojbodovými pásmi a musí si ich priniesť osoba, ktorá tieto malé deti sprevádza.
11.2 Deti a maloletí do 10 rokov sa na všetkých vnútroštátnych a medzinárodných spojoch prepravujú len ak sú počas jazdy v sprievode dospelej osoby.
11.3 Deti a maloletí medzi 10 a 14 rokmi smú cestovať bez sprevádzania len ak osoba oprávnená k ich výchove v rámci procesu rezervácie písomne potvrdila, že maloletá osoba je schopná, aby túto cestu nastúpila sama a bez dozoru. Flix, spoločnosti Flix a ich partnerské podniky výslovne nepreberajú žiadnu povinnosť dozoru nad neplnoletými. Deti, cestujúce bez sprievodu, sa nesmú prepravovať na nočných spojoch a cez hranice. Taktiež sú všetky samostatne cestujúce deti vylúčené z ciest s prestupovými spojmi.
11.4 Mladiství nad 15 rokov smú cestovať samostatne. Pri medzinárodných spojoch musia za výchovu zodpovedné osoby zabezpečiť, aby mali mladiství so sebou všetky doklady a preukazy, potrebné na prekročenie hranice (porovnaj číslo 11.2).
11.5 Deti cestujú za zľavnenú tarifu. Platí to pre deti a neplnoletých do 15 rokov. Ak by bola k dispozícii akciová tarifa nižšia než je táto znížená tarifa, obdrží dieťa automaticky tú výhodnejšiu tarifu.
12.1 Zásadne sa prepravujú všetky osoby nezávisle od toho, či sú zdravotne postihnutí alebo s obmedzenou pohyblivosťou. Zdravotne postihnutým alebo osobám s obmedzenou pohyblivosťou FlixBus zaručí nápomocné služby, ktoré sú v oblasti kompetencií prepravcu podľa Prílohy I a a b Vyhlášky (EU) 181/2011.
12.1.1 V rámci Česka cestujú postihnutí alebo osoby s obmedzenou pohyblivosťou za zníženú sadzbu, pokiaľ môžu predložiť v Česku vystavenú kartu ZTP alebo ZTP/P.
12.2 Sprevádzajúca osoba, ako aj sprevádzajúca osoba a vodiaci pes slepca
12.2.1 Sprevádzajúca osoba sa prepravuje bezplatne, keď je preukázaná nutnosť stáleho sprevádzania. Preukáže sa s príslušným dokladom pri nastúpení cesty, v ktorom je zapísaná nutnosť stáleho sprevádzania, v Nemecku preukaz zdravotne ťažko postihnutého alebo atest od odborného lekára.
12.2.2 Pre zabezpečenie možnosti prepravy osôb s postihnutím alebo s obmedzenou pohyblivosťou ako aj ich sprevádzajúcich osôb je potrebné, aby nás cestujúci pred svojou rezerváciou informoval o svojej potrebe. (porovnaj číslo 12.5.3).
12.2.3 Sprevádzajúce osoby a slepeckí psi, ktorí musia postihnutých sprevádzať, sú prepravovaní zadarmo, pokiaľ predložia platný preukaz zdravotne ťažko postihnutého alebo príslušný certifikát (porovnaj číslo 12.2.1). Tieto zvieratá sú vyňaté z povinnosti nosiť náhubok.
12.2.4 Pre zabezpečenie možnosti prepravy sprevádzajúcich osôb alebo vodiaceho psa je potrebné, aby cestujúci pred svojou rezerváciou najneskôr 36 hodín pred začiatkom cesty telefonicky informoval zákaznícky servis o svojej potrebe.
12.3 Zastávky/autobusové stanice
Spoločnosti Flix nemajú žiadny vplyv na stav infraštruktúry a preto aj na postihnutým vyhovujúci stav zástavok a autobusových staníc, preto ani nemôžu za toto prevziať žiadnu záruku. Zodpovednosť tu prináleží príslušnému prevádzkovateľovi stanice.
12.4 Odmietnutie prepravy
12.4.1 Ak by kvôli výrobnému typu vozidla alebo kvôli infraštruktúre, vrátane autobusových staníc a zástavok nebolo fyzicky možné bezpečne a operačne vykonateľným spôsobom vykonať nástup, výstup alebo prepravu zdravotne postihnutých alebo osôb s obmedzenou pohyblivosťou, sa vyhradzuje právo, urobiť rezerváciu, vystaviť cestovný lístok alebo ho dať k dispozícii iným spôsobom alebo takúto osobu zobrať do vozidla. V takom prípade bude dotknutá osoba oboznámená o prijateľnej alternatíve prepravy so službou spoločnosti Flix.
12.4.2 Kvôli výrobnému typu vozidiel je v súčasnosti preprava možná len vtedy, keď osoby so zdravotným postihnutím alebo s obmedzenou pohyblivosťou sú schopné, samostatne a bez cudzej pomoci cestu nastúpiť. Cestujúci môže požadovať, aby ho sprevádzala osoba podľa jeho výberu, ktorá je schopná poskytnúť pomoc, akú zdravotne postihnutí alebo ľudia s obmedzenou pohyblivosťou potrebujú, aby tieto dôvody odpadli. Takáto sprevádzajúca osoba sa prepravuje bezplatne; pokiaľ je to možné, bude jej pridelené sedadlo vedľa postihnutého alebo osoby s obmedzenou pohyblivosťou.
12.4.3 Dotknutý cestujúci bude do piatich pracovných dní po prijatí žiadosti bezodkladne a na požiadanie písomne informovaný o príslušných dôvodoch odmietnutia prepravy.
12.4.4 Ak bola preprava cestujúceho so zdravotným postihnutím alebo s obmedzenou pohyblivosťou preverená a bol vystavený cestovný lístok a napriek tomu cestujúci prepravu odmietne, majú tak cestujúci ako aj jeho sprevádzajúca osoba nasledujúcu možnosť výberu: (a) zaplatenie ceny cestovného lístka a v prípade potreby k čo najskoršiemu okamihu bezplatnú cestu naspäť do prvého východiskového bodu ako bol uvedený v zmluve o preprave alebo (b) pokiaľ je to možné, pokračovať v jazde alebo v ďalšej ceste so zmenou vedenia trasy prostredníctvom primeranej alternatívnej prepravnej služby k miestu určenia, uvedenému v zmluve o preprave.
12.5 Cestovanie s vozíčkom, resp. s pomôckami na uľahčenie chôdze
12.5.1 Cestujúci so zdravotným postihnutím alebo s obmedzenou pohyblivosťou majú nárok na bezplatné prepravenie ich skladacieho invalidného vozíčka alebo ich pomôcok na uľahčenie chôdze v batožinovom priestore autobusu. Z bezpečnostných dôvodov musia byť vozíčky skladacie a bez elektrického pohonu.
12.5.2 Okrem toho musia mať všetky vozíčky, ktoré sú potrebné v priestore pre cestujúcich, nezávisle od dátumu ich výroby, upevňovacie body pre poistku, tzv. silové uzly, podľa DIN 75078-2 a certifikát od výrobcu podľa DIN EN 12183 alebo 12184. Splnenie záväzných noriem pre prepravu sa musí pred rezerváciou potvrdiť na zaslanom tlačive. (porovnaj číslo 12.5.4).
12.5.3 Pre preverenie možnosti prepravy sa od cestujúceho požaduje, aby pred rezerváciou, od 14 dní a najneskôr 7 dní (pri preprave v priestore pre cestujúcich), resp. 36 hodín (pri preprave v batožinovom priestore) pred nastúpením cesty telefonicky na zákaznícky servis oznámil presný výrobný typ invalidného vozíčka alebo iných pomôcok na uľahčenie chôdze.
12.5.4 Cestujúci ubezpečí, že vozíček je funkcieschopný a technicky skonštruovaný tak, aby ho bolo možné bezpečne použiť na jazdu. Invalidný vozíček zodpovedá aktuálnym úradným požiadavkám na bezpečnosť. Preprava na vozíčku sa môže odmietnuť, ak existujú značné dôvody, aby bola bezpečná preprava nemožná alebo otázna. Prepravca vylučuje záruku za poškodenia, ktoré vzniknú z nedostatkov technického stavu invalidného vozíčka.
13.1 Rezervácia sedadla
13.1.1 Na niektorých cestách FlixBusu existuje v čase rezervovania cez naše webové stránky FlixBus, pri partnerských agentúrach a predajných miestach lístkov spoločnosti Flix možnosť rezervácie určitého sedadla (chodba vs. okno, rada, stôl). Pokiaľ je pre vybranú cestu k dispozícii servis, môže sa k rezervácii pridať sedadlo. Táto služba je spoplatnená. Poplatok za jedno sedadlo sa vypočíta na základe tarifov, ktoré pre dotknutú cestu platia v deň zakúpenia lístka. Suma sa riadi podľa vybranej kategórie sedadla a súvislosti. Sedadlá sa líšia len svojou polohou (napr. lepší výhľad, miesto pri stole).
13.1.2 Rezervovanie sedadla sa na potvrdení rezervácie cesty rozpozná podľa uvedenia na potvrdení rezervácie. Pri rezerváciách cesty s viacerými osobami nie sú rezervácie sedadiel viazané na konkrétne osoby, to znamená, že konkrétnym osobám jednej rezervácie nie sú pridelené konkrétne sedadlá.
13.1.3 Neexistuje povinnosť (s povinným zaplatením) rezervovania sedadla. Ak by sa neurobila žiadna rezervácia sedadla, môže si cestujúci v definovanej oblasti voľne vybrať niektoré sedadlo. V takom prípade nie je možné zabezpečiť, aby rodiny a skupiny sedeli spolu. Ale vždy je zaručené, že každý cestujúci dostane v autobuse jedno sedadlo.
13.2 Obmedzenia v rezervovaní sedadiel
13.2.1 Ak sa cestujúci nedostaví k autobusu včas, stráca nárok na sedadlo a prepravu. FlixBus je v takom prípade oprávnený, prideliť lístok podľa čísla 7.2 iným spôsobom. Preto sa doporučuje aj v prípade rezervácie sedadla prísť na zástavku najneskôr 15 minút pred odjazdom.
13.2.2 Vo všeobecnosti sú len osoby s rezerváciou sedadla oprávnené zabrať rezervované sedadlo. FlixBus môže z prevádzkových alebo bezpečnostno-technických príčin znovu prerozdeliť prideliť sedadlá, aj po nastúpení cesty. To môže okrem iného byť prípad, keď sú pre ďalšiu cestu na niektoré iné miesto odkázané tehotné ženy, maloleté alebo samostatne cestujúce deti alebo osoby s telesným postihnutím a nie sú k dispozícii žiadne zodpovedajúce voľné miesta. V takom prípade treba uposlúchnuť pokyny vodiča autobusu. Nové pridelenie sedadiel sa urobí bez ohľadu na rasu, náboženstvo, farbu pleti, národnosť alebo pohlavie.
13.2.3 Ak by sa urobila zmena rezervácie sedadiel a nebolo by možné prideliť žiadne sedadlo v rezervovanej alebo vo vyššej kategórii, môže cestujúci požadovať vrátenie poplatku ze rezerváciu sedadla.
13.2.4 Pri výpadkoch a omeškaniach podľa čísla 16 sa vyplatí suma za rezervovanie sedadla.
13.2.5 K vyplateniu nedôjde, keď cestujúci na cestu nenastúpi alebo ak bolo sedadlo pridelené, resp. získané bezplatne.
13.3 Stornovanie a zmena rezervácie
Poplatok za rezervovanie sedadla sa môže vrátiť pri stornovaní alebo zmene rezervácie ciest, pokiaľ nebolo sedadlo pridelené bezplatne. Platia ustanovenia podľa čísla 5 rezervačných podmienok. Pri stornovaní cesty sa môžu rezervácie sedadiel preniesť na iné osoby z tej istej rezervácie cesty.
13.4 Rezervácia dodatočného miesta na sedenie
13.4.1 Platia ustanovenia uvedené v odsekoch 13.1 až 13.3.
13.4.2 Dodatočné miesto na sedenie nepredstavuje žiadny ďalší nárok na prepravu v zmysle odseku 2.2. Preto nesmie byť prevedené na inú osobu bez platného cestovného lístka.
13.4.3 Poplatok za voľné miesto na sedenie sa riadi našimi aktuálne platnými cenami cestovných lístkov. Poplatok za rezerváciu miestenky dodatočného miesta na sedenie je v ňom už zahrnutý.
14.1 Batožina:
14.1.1 V cene prepravy zahrnutá batožina je obmedzená na bezplatný kus batožiny na cestujúceho s maximálnou veľkosťou 80 x 50 x 30 cm. Máličko odlišné rozmery sú prípustné, keď nedôjde k prekročeniu celkového obvodu batožiny z výšky, šírky a dĺžky 160 cm. Každý cestujúci si so sebou bezplatne môže vziať batožinu s celkovou hmotnosťou maximálne 20 kilogramov. Za batožinu sa počítajú kufre a tašky. Za výnimku sa považuje trekingový batoh. Prosím, pamätajte na to, že na niektorých našich cestovných linkách môžu platiť aj odlišné smernice týkajúce sa batožiny. Ak je to potrebné, uvedú sa počas príslušného rezervačného procesu a na vystavenom lístku.
14.1.2 Dodatočná batožina
14.1.2.1 V jednotlivých prípadoch sa môže v rámci disponibilných kapacít prepravovať spoplatnený ďalší kus batožiny (ďalšia batožina) o maximálnych rozmeroch 80 x 50 x 30 cm a hmotnosti maximálne 20 kg. Aj pre dodatočnú batožinu sú málo odlišné rozmery prípustné, pokiaľ celkový obvod batožiny nepresiahne 160 cm. Všeobecný nárok na prepravu viac ako jedného kusa batožiny nie je. Prosím, pamätajte na to, že na niektorých našich cestovných linkách môžu platiť aj odlišné smernice týkajúce sa batožiny. Ak je to potrebné, uvedú sa počas príslušného rezervačného procesu a na vystavenom lístku.
14.1.2.2 Rezerváciu ďalšej batožiny je potrebné vykonať vopred. Za túto službu sa účtuje poplatok za batožinu. Poplatok za dodatočnú batožinu závisí od použitého spôsobu rezervácie. Rezerváciu možno vykonať buď online počas procesu rezervácie, alebo online v časti Spravovať rezervácie po zakúpení lístka. Ak je v batožinovom priestore autobusu dostatok miesta a ešte nebola rezervovaná žiadna ďalšia batožina, prevoz ďalšej batožiny si možno zakúpiť u vodiča autobusu. Toto hodnotenie je zodpovednosťou vodiča autobusu.
14.1.3 Cestujúci musí svoju batožinu označiť s menom a adresou pre správne pridelenie a vrátenie, najmä pre zabránenie jej zámeny.
14.1.4 Za naloženie svojej cestovnej batožiny pri prestupovaní je zodpovedný cestujúci sám. K prípadnej pomoci zo strany vodiča autobusu dochádza len vo výnimočných prípadoch a neexistuje na to žiadny nárok okrem prípadu, že sa jedná o cestujúceho so zdravotným postihnutím alebo s obmedzenou pohyblivosťou.
14.2 Príručná batožina:
14.2.1 Príručnú batožinu si môžete vziať bezplatne, ale je obmedzená na jeden kus na cestujúceho s maximálnou veľkosťou 42 x 30 x 18 cm a s maximálnou hmotnosťou 7 kg.
14.2.2 Cestujúci musí príručnú batožinu umiestniť v priestore pre cestujúcich tak, aby nebola ohrozená bezpečnosť a poriadok prevádzky a aby neboli ostatní cestujúci obmedzovaní. Zásadne sa musí uložiť do priečinku pre batožinu v priestore pre cestujúcich alebo pod sedadlom pred sebou.
14.2.3 Príručná batožina vrátane obsahu zostáva po celú cestu na starosti cestujúceho a musí sa príslušne na ňu dozerať. Ak spozorujete neoprávnený prístup tretej osoby, treba upovedomiť vodiča autobusu. Cestujúci si krátko pred ukončením cesty skontroluje svoju príručnú batožinu na jej úplnosť.
14.3 Mimoriadna batožina:
14.3.1 Tzv. mimoriadna batožina predpokladá, že cestujúci ju vopred prihlási a dostane dopredu potvrdenie, že si ju môže vziať. Zásadne neexistuje všeobecný nárok na zobratie mimoriadnej batožiny.
14.3.2 Za mimoriadnu batožinu sa považujú predmety, ktoré prekračujú rozmery veľkosti ohľadne batožiny. Pritom nesmie byť obvod mimoriadneho kusa batožiny (výška v cm + šírka v cm + hĺbka v cm) väčší ako 240 cm. Mimoriadny kus batožiny pritom nesmie prekročiť maximálnu hmotnosť 30 kg.
14.3.3 Vzatie mimoriadnej batožiny je obmedzené na jeden predmet na cestujúceho.
14.3.4 Vo všeobecnosti sú z prepravy vylúčené zariaďovacie predmety, kusy nábytku alebo časti nábytku, elektrické zariadenia, surfy a kartonáže. Ortopedické pomôcky a bicykle sa do mimoriadnej batožiny nepočítajú. Pre ne platia osobitné podmienky.
14.3.5 Rezerváciu osobitnej batožiny je potrebné vykonať vopred. Za túto službu sa účtuje poplatok za batožinu. Poplatok za osobitnú batožinu závisí od použitého spôsobu rezervácie. Rezerváciu možno vykonať buď online počas procesu rezervácie, alebo online v časti Spravovať rezervácie po zakúpení lístka. Ak je v batožinovom priestore autobusu dostatok miesta a ešte nebola rezervovaná žiadna osobitná batožina, prevoz osobitnej batožiny si možno zakúpiť u vodiča autobusu. Toto hodnotenie je zodpovednosťou vodiča autobusu.
14.4 Hudobné nástroje:
14.4.1 Hudobné nástroje sa počítajú do mimoriadnej batožiny. Ak by dotknutý nástroj (vrátane jeho kufra) neprekračoval maximálne rozmery príručnej batožiny, môže sa hudobný nástroj prepravovať bezplatne namiesto príručnej batožiny. Pokiaľ by príslušný nástroj (vrátane jeho kufra) prekračoval maximálne rozmery príručnej batožiny, musí sa prepravovať v batožinovom priestore. V takom prípade je treba zaplatiť ďalší poplatok (porovnaj číslo 14.3.5). Hudobné nástroje a ich kufre, ktoré prekračujú rozmery 135 x 48 x 35 cm, sú z prepravy vylúčené.
14.4.2 Vo všeobecnosti sa doporučuje prepravovať hudobné nástroje v kufri z tvrdého obalu.
14.5 Vredni predmeti in elektronska oprema:
14.5.1 Vredni predmeti, kot so gotovina, nakit, žlahtne kovine, ključi, očala (sončna in/ali korekcijska očala), elektronske naprave (prenosni računalniki, iPadi, tablični računalniki, MP3-predvajalniki, mobilni telefoni, fotoaparati, napajalne enote, litijeve baterije ali litijevi akumulatorji), elektronske cigarete, elektronsko potrošniško blago (zlasti prenosni računalniki, mobilni telefoni itd.), ki je bilo preklicano s strani proizvajalca ali trgovca, kontaktne leče, proteze, zdravila, pomembni dokumenti (diplome in drugi certifikati, poverilnice, potni listi, vozniška dovoljenja, vrednostni papirji) itd. ter lomljivi predmeti morajo biti spravljeni v ročni prtljagi in ne v navadni prtljagi, za njihovo varnost pa z ustrezno skrbnostjo odgovarjajo potniki.
14.5.2 Ak sa napriek tomu prepravujú v cestovnej batožine, neexistuje žiadny nárok na ručenie. Výnimkou z toho sú prípady zavinené úmyselne alebo z hrubej nedbalosti.
14.6 Detské kočíky:
14.6.1 Kočíky sa prepravujú ako mimoriadna batožina (na cestujúceho max. 1 kočík). Kočíky sa musia dať poskladať. Kočíky, ktoré sa nedajú poskladať, sú z prepravy vylúčené. Prihlásiť kočík sa musí telefonicky najskôr 48 hodín pred odchodom na zákazníckom servise.
14.6.2 Kočíky sa prepravujú bezplatne.
14.7 Bicykle & E-kolobežky:
14.7.1 Bicykle
14.7.1.1 Na niektorých tratiach sa môžu prepravovať aj bicykle. Tie musia mať štandardné rozmery, bez nadstavby a nesmú prekročiť hmotnosť 20 kilogramov - elektrické, tandemové bicykle alebo bicykle s tromi kolesami nie je možné prepravovať.
14.7.1.2 Doporučujeme všetkým cestujúcim, ktorí by si chceli zobrať so sebou bicykel, aby si včas v predpredaji rezervovali cesty a miesta pre bicykle.
14.7.1.3 Preprava bicyklov sa robí len v rámci disponibilnej kapacity maximálne 5 bicyklov na autobus. Zásadne neexistuje povinnosť prepraviť bicykle.
14.7.1.4 Preprava bicyklov podlieha osobitnému poplatku za bicykel. Poplatok za prepravu bicyklov sa účtuje bez ohľadu na dĺžku a cenu lístka na rezervovanú trasu. Preprava sa uskutočňuje na nosičoch bicyklov. Vo zvláštnych prípadoch je preprava možná iba vo vhodných vreciach v batožinovom priestore (napr. skladací bicykel). Celková veľkosť vreca s bicyklom nemôže byť väčšia ako 240 cm (výška + šírka + hĺbka) a celková hmotnosť nemôže byť väčšia ako 20 kg. V opačnom prípade musia byť o tom upovedomené služby zákazníkom (pozrite si odsek 14.3.5).
14.7.2 E-kolobežky
14.7.2.1 Preprava elektrických kolobežiek v autobusoch na dlhé vzdialenosti je v zásade vylúčená.
14.8 Za v autobuse zabudnuté alebo iným spôsobom zanechané predmety neexistuje žiadna ochrany poistením. Ak by cestujúci v autobuse niečo zanechal, potom vyplní tlačivo pre nálezy na webovom portále Flix.
14.9 Z prepravy sú vylúčené nebezpečné látky a predmety, najmä
Sem patria napr. zbrane, munícia a rakety ohňostroja.
15.1 Preprava a transport psov a iných zvierat v diaľkových autobusoch je zásadne vylúčená.
15.2 Pre sprevádzajúce a slepcov vodiace psy platia ustanovenia v 12.2.3 ako aj 12.2.4.
16.1 Pri anulovaní alebo meškaní odchodu spoločnosti Flix alebo prevádzkovateľ autobusovej stanice informujú cestujúcich, ktorí odchádzajú z s personálom obsadenej autobusovej stanice, tak rýchlo, ako je to možné, ale najneskôr 30 minút po plánovanom čase odchodu, o situácii a pokiaľ sú také informácie k dispozícii, o predpokladanom čase odchodu. Spoločnosti Flix ponúkajú všetkým cestujúcim - najmä tiež tým, ktorí cestujú z autobusových zástavok bez personálu - informácie o anulovaní alebo meškaniach elektronickou cestou. Pre obdržanie takýchto informácií je potrebné, aby boli poskytnuté k dispozícii údaje o kontakte (napr. číslo mobilného telefónu).
16.2 Musí sa rozumne vychádzať z toho, že odchod rezervovaného spoja sa musí anulovať alebo sa oneskorí o viac ako 120 minút alebo v prípade zmeny rezervácie má cestujúci možnosť výberu: (a) najskoršie možné pokračovanie v ceste alebo v ďalšej ceste so zmenou vedenia trasy do v zmluve o preprave určeného cieľového miesta za porovnateľných podmienok s tými, čo boli uvedené v zmluve o preprave alebo (b) vyplatenie ceny cestovného lístka a v prípade potreby čo najskôr bezplatná cesta naspäť autobusom do východiskového miesta odchodu, určeného v zmluve o preprave. Nárok na vyplatenie plnej, zaplatenej ceny cestovného lístka sa uplatní za vykonané časti jazdy ako aj za nevykonané časti jazdy, ak jazda podľa pôvodných cestovných poriadkov stratila zmysel. Náhrada sa vyplatí v peniazoch okrem prípadu, že cestujúci súhlasí s nejakou inou formou náhrady a do 14 dní potom ako bola žiadosť o náhradu prijatá alebo keď bol cestujúci oboznámený s možnosťou výberu podľa (a) a (b).
16.3 Flix ponúkne cestujúcemu bezplatný nocľah v niektorom hoteli alebo ubytovanie iným spôsobom ako aj pomoc pri organizovaní prepravy medzi autobusovou stanicou a miestom ubytovania, pokiaľ je potrebný pobyt na jednu noc alebo viac kvôli anulovaniu jazdy ako aj pri omeškaní odjazdu z niektorej autobusovej stanice o viac ako 90 minút pri jazdách s plánovaným trvaním viac ako 3 hodiny. V takom prípade ponúkne Flix rýchloobčerstvenia, jedlá alebo občerstvenia v primeranom pomere k dobe čakania alebo oneskorenia, pokiaľ sú v autobuse alebo na autobusovej stanici k dispozícii alebo sa dajú únosným spôsobom obstarať. Flix obmedzí celkové náklady na ubytovanie - bez nákladov na prepravu medzi autobusovou stanicou a ubytovaním - na cestujúceho na 80 EUR za noc a najviac za dve noci. Horeuvedený nárok na bezplatné ubytovanie v niektorom hoteli alebo ubytovanie iným spôsobom neexistuje, keď Flix preukáže, že anulovanie alebo meškanie bolo spôsobené nepriaznivými poveternostnými podmienkami alebo ťažkými prírodnými katastrofami, ktoré ovplyvnili prevádzku autobusovej dopravy.
16.4 Ak sa počas jazdy stane vozidlo neschopným prevádzky, Flix ponúkne cestujúcemu pokračovanie v jeho ceste s iným vozidlom alebo prepravu do niektorého vhodného miesta pre čakanie, z ktorého je možné v ceste pokračovať.
16.5 Ďalej siahajúce nároky na základe nevýhod, vzniknutých z anulovania alebo meškania, nie sú vylúčené.
17.1 Pri ľahkej nedbalosti – okrem prípadu ohrozenia na živote, zdraví, fyzického ohrozenia alebo ohrozenia zdravia - sa ručí len keď došlo k porušeniu dôležitých povinností. Ručenie v prípade úmyslu alebo hrubej nedbalosti existuje bez obmedzenia.
17.2 Ručenie za nepriame škody sa v prípade ľahkej nedbalosti vylučuje. To neplatí pri úmyselnom alebo nedbalostnom fyzickom zranení, ohrození života a zdravia.
17.3 Výška náhrady škody v prípade úmrtia sa vypočíta v súlade s platnými vnútroštátnymi právnymi predpismi. Maximálna výška náhrady stanovená vo vnútroštátnych právnych predpisoch nesmie byť nižšia ako 220 000 EUR na cestujúceho.
17.4 Ručenie a výška odškodného za poškodenia batožiny je obmedzená, resp. vylúčená nasledovne:
17.4.1 Za poškodenie kusov batožiny, ku ktorému došlo v súvislosti s nehodou, vyplývajúcou z používania autobusu alebo stratou batožiny, ku ktorej došlo v súvislosti s nehodou, vyplývajúcou z používania autobusu, sa výška odškodného obmedzuje na škodový prípad na cestujúceho a na kus batožiny na 1.200 EUR.
17.4.2 Za stratu kusov batožiny, ku ktorej došlo bez súvislosti s nehodou, vyplývajúcou z používania autobusu ako aj za zámenu alebo krádež kusov batožiny, sa ručenie, okrem prípadov úmyslu alebo hrubej nedbalosti, vylučuje.
17.4.3 Za škody alebo rozšírenia škody, ktoré vzniknú kvôli neodbornému zabaleniu kusov batožiny, sa ručenie, okrem prípadov úmyslu alebo hrubej nedbalosti, vylučuje.
17.5 Odškodnenie v prípade poškodenia invalidných vozíčkov a iných pomôcok chôdze zodpovedá minimálne cene za ich opätovné obstaranie alebo nákladom na opravu strateného alebo poškodeného vybavenia. Pritom sa podnikne akékoľvek úsilie na rýchle obstaranie minimálne dočasnej náhrady, technických a funkčných vlastností strateného alebo poškodeného vozíčka a iných pomôcok chôdze.
17.6 Výška odškodného pri všetkých ostatných vecných škodách, ktoré nie sú žiadnymi nehodou podmienenými poškodeniami batožiny a žiadnymi poškodeniami na vozíčkoch a iných pomôckach pre chôdzu, obmedzuje na 1.000 EUR okrem prípadu, že vecná škoda vznikla kvôli úmyslu alebo hrubej nedbalosti.
17.7 Uvedené obmedzenia ručenia a vylúčenia ručenia neplatia pri zo zákona povinne predpísanom ručení v závislosti od zavinenia alebo keď sa prevzala záruka závislá od zavinenia v jednotlivom prípade.
[Anulované]
Miestom súdu pre v registri registrovaných obchodníkov, právnické osoby a fyzické osoby, ktoré nemajú žiadne všeobecné miesto súdu v tuzemsku ako aj pre fyzické osoby, ktoré po uzavretí zmluvy o preprave preložili svoje bydlisko alebo adresu na ktorej sa zvyčajne zdržiavajú, do zahraničia, ktorých bydlisko alebo miesto zvyčajného pobytu v čase podania žaloby nie je známe, je Mníchov.
Ak by niektoré ustanovenia týchto všeobecných a špeciálnych podmienok prepravy boli alebo sa stali celkom alebo čiastočne neúčinnými alebo nulitnými, nedotkne sa to zásadne účinnosti zmluvy o preprave v ostatných veciach.
Dánski vojaci základnej služby môžu cestovať bezplatne, keď predložia o tomto príslušný doklad a preukaz. Musí sa urobiť rezervácia sedadla e-mailom: sluzby@flixbus.sk